Ik ging er maar weer eens voor zitten. Tijd om de energiecontracten tegen het licht te houden. Al (te) lang bij dezelfde, lijkt het alsof de aanbiedingen aan onze deur voorbij gaan.
Bovendien is er lichte paniek, want met ons variabel contract rezen onze energiekosten de pan uit! En het kán weer, vaste contracten! Je kunt je kop weer door de strop van een nieuwe, hippe speler op de markt steken, of veilig blijven hangen bij één van de mastodonten in energieland.
Begin na de koffie. Stroop m’n mouwen op; wil drie partijen contacten.
Eerst onze eigenste Budget Energie, dan Essent en vervolgens Vandebron.
Budget doet raar als ik naar vast wil. Ineens is ‘s nachts en in het weekend wassen niet meer aantrekkelijk, want daltarief-voordeel raak je (vreemd genoeg) kwijt als je voor zekerheid gaat!?
En 100,- euro pret bonus is alleen geldig bij een 1-jarig contract.
“En wat doe je extra voor trouwe klanten zoals wij??”
“Niks!” Ok, waarvan akte!
Op naar Essent. Genoeg keus in contracten. Ik vul adres en verbruik in.
“Op het adres wat u aangeeft, is geen gasaansluiting!” popt er in mijn scherm op.
WTF, hóe dan?? Wil het weten, dus ga gezellig chatten met de klantenservice.
Tegen alle verwachting in heb ik snel contact, met Olga van Essent.
Leg uit waar ik tegenaan loop en vraag hoe dat kan.
Ze checkt het systeem op ons adres en komt met een verbijsterende conclusie:
“Op dit adres zit wél een gas-, maar geen stroomaansluiting!”
…
Voel m’n bloeddruk stijgen, net als mijn lichaamstemperatuur! Maar ik blijf glimlachen, want dat werkt positief door in je systeem.
“Beste Olga”, typ ik, “wij wonen niet in een plaggenhut! Afgelopen jaar hadden wij licht en warmte! We hebben meters die ons verbruik aangeven. We betalen via incasso, dus van betalingsachterstand is geen sprake.
Wáárom krijg ík te zien dat we geen gasaansluiting hebben en jíj dat wij geen stroomaansluiting hebben?”
Zoals je hoort dat iemand glimlacht, zo voel ik dat mijn chat-Truus met de mond vol tanden zit.
…
“Zou u mij dan de nummers van de meters door kunnen geven?”
“Tuurlijk! Momentje!”
Ik vlieg langs de meters en maak foto’s met m’n mobiel. Snel terug naar m’n bureaustoel en begin met een E, gevolgd door een hele rij cijfers.
“Nee, dat nummer bedoel ik niet.”, typt Olga. “Ik moet de EAN nummers weten!”
“En waar vind ik die?”, vraag ik.
“In het EAN code boek!”
Dus surf ik met gezwinde spoed internet op en vul onze adresgegevens in.
Gewapend met EAN nummers zoek ik weer contact met Olga en geef 4 nummers door…
Gooi haar hiermee in het diepe! — we hebben namelijk vier meters (2 privé, 2 zakelijk) op één adres en dat schijnt voor veel energiebedrijven en hun klantenservice administratief moeilijk tot onmogelijk te zijn! —
Ik typ vrolijk hoe de vork in de steel zit en zie voor me hoe Olga in paniek het volgende probleem ziet oprijzen!
“Ik moet dit met een collega overleggen! Een ogenblik geduld alsjeblieft!”
Maar mijn geduld is op!
“Beste Olga, zoek het rustig uit! Ik haak even af. Neem aan dat ik morgen op al mijn vragen antwoord krijg!? Oant moarn!”
(alsof je ooit terechtkomt bij dezelfde medewerker)
Ben nog bezig me mentaal voor te bereiden op contact met Vandebron…
Jeanette
11 pings
Naar het reactie formulier