Leuker kunnen we het niet maken…

Als je (wat) ouder wordt en de kans op uitval voor korte of langere tijd (onverhoopt zelfs definitief) toeneemt, is grondige overdracht van (tijdelijke) taken noodzakelijk! Dat betreft niet de dagelijkse huishoudelijke sores,
— daarin gun ik een ieder van harte álle ruimte om dat naar eigen inzicht in te vullen! — maar onder andere mijn boekhoudtaken voor het bedrijf.


Niet begenadigd met cijfermatig inzicht en sinds kort gediagnostiseerd (by myself) met een ernstige vorm van dyscalculie, vereist het voeren van de boekhouding een grote mate van creativiteit, een goed geheugen en het op de komma uitschrijven van alle nodige handelingen.
Gelukkig begreep onze accountant mijn onvermogen om debet en credit in de juiste vorm gestalte te geven, wist hij desastreuze fouten te voorkomen en jaarlijks keurige rapporten af te leveren op basis van mijn gegevens!

Inmiddels heb ik een soort boekhoudbijbel voor mezelf, waarin ik naast huis-tuin-en-keuken tips, alle voorkomende bijzondere boekingen heb genoteerd. Het lijvige boekwerk is niet direct handig als leerstof voor mijn opvolger; mijn redenatie is voor een ander niet te snappen.
Ik noteer elke stap omdat ik de logica erachter niet zie. Niet gehinderd door dyscalculie is het lezen van al die uitgeschreven regels omslachtig, onnodig én lachwekkend!

Volgens mij sta ik als ‘boekhouder met dyscalculie’ op eenzame hoogte. Ooit van een collega-lijder gehoord, maar toen ik haar confronteerde met onze verbindende factor van dit bijzondere fenomeen, was ze meer dan beledigd! Duidelijk; ze had haar gebrek nog niet geaccepteerd en zat niet te wachten op tips van een ervaringsdeskundige!
Y heeft mijn gebrek altijd liefdevol aanvaard — wellicht droeg het feit dat ik weinig financiële eisen stelde daaraan bij… —
En natuurlijk maken al mijn overige talenten als ‘vliegende kiep’ veel goed.

Tijden veranderen
Was communicatie met de overheid altijd een kwestie van een briefje, telefoontje of (later) zelfs een mailtje, tegenwoordig moet je herkent worden als bedrijf. Dat gaat via (hoe leuk) eHerkenning.
Uitvogelen hoe je dat aanvraagt en gebruikt vind ik dan weer een heerlijke uitdaging.
Niet gestoord door mijn gebrek aan cijfermatig inzicht, kon ik mij slechts verwonderen over de ONGELOOFLIJKE en onnodig ingewikkelde procedure, waarbij de helpdesk regelmatig achterbleef bij mijn ontwikkeling in deze.
Het is totaal niet moeilijk, maar zo idioot gebruiksonvriendelijk en tenenkrommend onwerkbaar, dat een bovenmenselijke dosis geduld een eerste vereiste is om niet gillend gek te worden.
Waar wij allang aan onze verplichting van eHerkenning hadden voldaan, bleef de overheid tragisch achter en moesten wij teruggrijpen op vooroorlogse communicatiemiddelen.

eHerkenning dateert van 2009 en pas dit jaar (2022) zijn alle bedrijven verplicht om bijvoorbeeld hun belastingaangifte via dit middel in te dienen! De belastingdienst liep ook hierin jarenlang achter…
En ineens komt mijn schrijfdrift goed van pas! Aangifte per kwartaal is leuk; nadeel is dat je de procedure via eHerkenning telkens opnieuw moet uitvinden. — op mijn leeftijd weet je er na 3 maanden écht geen zak meer van —
Dus heb ik elke stap zorgvuldig uitgeschreven. Wellicht overdreven, maar in tegenstelling tot mijn ‘bijbel’, wordt van deze aantekeningen dankbaar gebruik gemaakt!
Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid!!

greep uit mijn ‘helpdesk-on-paper’

Jeanette

Delen is lief! Makkelijk via onderstaande links of faceboook

Geef een reactie

Your email address will not be published.